روز تاسوعا روزیست که شمر بن ذى الجوشن با نامه ابن زیاد در باب قتل امام حسین علیه السلام واردکربلا شد.
ابن سعد بر حسب آن نامه ، مهیاىقتل آنحضرت شد. لاجرم وقت عصر بود که لشکر خود را بانگ زد که: یا خیل الله ارکبى و بالجنة ابشرى .
جنود نامسعود او سوار شد ورو به سپاه سید الشهداء آوردند در حالیکه آن حضرت در پیش خیمه ، شمشیر خود را در بر گرفته بود و سر بزانو نهاده ه بود....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
از ساختمان عملیات که اومدیم بیرون راننده منتظر ما بود اما عباس بهش گفت: " ما پیاده می یایم. شما بقیه بچه ها رو برسون"
دنبالش راه افتادم. جلوتر که رفتیم صدای جمعیت عزادار شنیده می شد . عباس گفت : "بریم طرف دسته عزادار"
به خودم اومدم که دیدم عباس کنارم نیست . پشت سر من نشسته بود روی زمین. داشت پوتین ها و جوراب هاش رو در می آورد. بند پوتین هاش رو به هم گره زد و آویزونشون کرد به گردنش.
شد حُر امام حسین علیه السلام. رفت وسطجمعیت شروع کرد به نوحه خوندن . جمعیت هم سینه زنان و زنجیر زنان راه افتاد به طرف مسجد پایگاه.
تا اون روز فرمانده پایگاهی رو اینطور ندیده بودم عزاداری کنه. پای برهنه بین سربازان و پرسنل، بدون اینکه کسی بشناسدش.
روزی امام حسین علیه السلام در گوشه ای از مسجد پیامبر صلی اللّه علیه و آله نشسته بود. مردی عرب نزد او آمد و گفت: یابن رسول اللّه من باید یك دیه كامل بپردازم و توان ادای آن را ندارم. نزد خودم می روم و از كریمترین مردم درخواست می كنم و كسی را كریمتر از اهلبیت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله نمی شناسم.
....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
ميرزا محمّد شفيع شيرازى متخلص به وصال متوفى 1262 قمرى در شيراز از بزرگان و شعراء و ادباء و عرفاى عصر فتحعلى شاه قاجار است علاوه بر مراتب علميه ظاهريه و باطنيه در تمام خطوط هفتگانه نسخ و نستعليق و ثلث ورقاع و ريحان و تعليق و شكسته مهارتى به سزا داشته و كتابهائى كه با خطوط مختلف نوشته بسيار است .
در ريحان الادب به نقل از گلشن وصال آورده كه وصال 67 قرآن به خط زيباى خود نوشته.....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
شیخ جعفر مجتهدی(ره) می فرمود:
کسانی که نام این بزرگوار را میشنوند و تغییر حالی در خود نمی بینند، جداً نگران ایمان خود باشند.
نام آقا امام حسین (ع) محک ایمان است. . .
اهل و عیالت همچون بردگان به اسیری گرفته شدند .
و در غل و زنجیر به بند کشیده شدند بر بالای شتران .
و چهر ه هاشان را می سوزانید حرارت آفتاب..
در صحراها و بیابانها به جلو رانده میشدند .
دستانشان با زنجیر به گردنهایشان بسته شده بود و در بازارها چرخانده میشدند..
پس وای بر آن گناهکاران و فاسقان باکشتن تو اسلام را کشتند و نماز و روزهرا ضایع و متروک ساختند و سنتهای الهی و احکام دین را شکستند و کندند پایه های ایمان را و آیه های قرآن را تحریف کردند و حیوان صفت در ظلم و تجاوز سرعت گرفتند .
دعای ناحیه
امام زمان
به سلامتی اون بی سواد صادقی که وقتی ازش پرسیدند عشق چند حرفه؟
گفت چهار حرف!
همه بهش خندیدند..
اما زیر لبش هی زمزمه میکرد: حسین حسین حسین
. . .
فکرشو بکن روزمحشر پای میزحساب ایستادی و صورتحساب رو به دستت دادن قبل اینکه بخوای واسه پرداخت حسابت دست به جیب اعمالت ببری امام حسین علیه السلام سربلند کنه بگه این بامنه خودم حساب میکنم مگه میشه؟بخدا میشه فقط کافیه با معرفت حسینی زندگی کنیم!
کربلا نرفتن سخت است...
کربلا رفتن سخت تر !
تا نرفته ای شوق رفتن داری...
تا رفتی شوقِ مُردن !
کربلا رفته ها می دانند؛
بعد از کربلا روضه ی حسین؛
حکمِ زهر دارد برای دلِ اوراق شده زائر!
آخر اینجا؛
دیگر عبّاس نیست؛
تا آرام شوی در حریم امنش...
شیعیان مابین آرامگاه حسین بن علی و عباس بن علی را که ۳۷۸ متر میباشد را بین الحرمین مینامند.
موقعیت آن در شهر کربلا تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد است.بخشها
در اطراف بین الحرمین چند مکان دیگر نیز وجود دارد از جمله:
......
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
شیعیان در این روز به زیارت بارگاه امام حسین در بین الحرمین میروند.
اربعین به معنای چهلم است.
اربعین بیستم ماه صفر است که چهل روز بعد از روز عاشورا است. مسلمانان شیعه در این روز مراسم سوگواری به یاد حسین بن علی ، نوه پیغمبر اسلام و ۷۲تن از یارانش را که در روز عاشورا به دست لشکریان یزید کشته شدند، برگزار میکنند.....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
کارگردان در این فیلم خود را به عنوان«یک مسلمان سابق پاکستانی که اکنون به شهروند اسپانیایی بودن خود افتخار میکند»، معرفی کرده است.....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
كسی كه هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمیبیند و از دوستان حضرت علی(علیه السلام) میشود....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
نهمين روز از ماه ذیحجه " روز عرفه " و ازاعیاد عظیمه است - اگرچه به اسم "عید"نامیده نشده است - و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به "عبادت و طاعت خود" خوانده و مَوائد جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و"شیطان" در این روز، خوارتر، حقیرتر، رانده تر شده و خشمناکترین اوقات خود را خواهد گذراند.
روایت شده از حضرت امام زین العابدین علیه السلام كه در "روز عرفه" صدای سائلی(گدايي) را که از مردم سؤال می نمود(گدايي مي كرد).
امام به او فرمود:
وای بر تو! آیا از غیر خدا سؤال می کنی در این روز، حال آنکه امید می رود در این روز برای بچّه های در شکم
كه فضل خدا شامل آنها شود و سعیدشوند
اعمال روز عرفه:
1. انجام غسل
2. خواندن زیارت امام حسین علیه السلام که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار و اگر کسی .....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
اعمال شب 21 و 23 ماه مبارک رمضان
د ر روايات آمده است كه فضيلت شب هاي بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان بيشتر از شب نوزدهم است و در اين ليالي عظيم علاوه بر به جاي آوردن اعمال مشتركه شب هاي قدر؛ خواندن هفت بار سوره مباركه "اخلاص" و نيز خواندن دعاي " جوشن کبیر " و دعای " افتتاح " را نيز اضافه كرد.
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
اعمال روز جمعه و نیمه ماه رجب
به نام خداوند بخشنده مهربان
از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند:
هر كه در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره مبارکه اخلاص ( قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ ) را بخواند براى او نورى باشد در قيامت كه او را به بهشت بكشاند و نیز فرمودند:
هر كه در روز جمعه ماه رجب چهار ركعت نماز بگذارد مابين ظهر و عصر و بخواند در هر ركعتى یک مرتبه سوره مبارکه حمد و هفت مرتبه آية الكرسى و پنج مرتبه سوره مبارکه اخلاص را سپس ده مرتبه بگويد :
اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ
بنويسد حقّ تعالى براى او از روزي كه اين نماز را گذارده تا روزى كه بميرد هر روزى هزارحسنه و عطا فرمايد او رابه هر آيه اى كه خوانده شهرى در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفى، قصرى در بهشت از دُرّ سفيد و تزويج فرمايد او را حور العين و راضى شود از او بغير سخط و نوشته شود از عابدين و ختم فرمايد براى او بهسعادت و مغفرت.
و نیز ا ز حضرت امام صادق عليه السلام كه فرمودند:
در شب نيمه رجب دوازده ركعت نماز مى خوانى و در هر ركعت حمد و سوره، و چون فارغ شدى از نماز مى خوانى بعد از آن چهار مرتبه سوره مبارکه حمد و معوذتين و سوره مبارکه اخلاص و آية الكرسى را و سپس چهار مرتبه مى گوئى بعد از آن:
سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِِ وَلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَكْبَرُ
سپس می گویی :
اَللَّهُ اَللَّهُ رَبّى لا اُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً وَما شآءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ
اعمال ام داود
......
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
اعمال شب اول محرّم
به نام خداوند بخشنده مهربان
1.خواندن دعاى زير هنگام ديدن ماه
از حضرت علي علیه السلام نقل شده است كه با ديدن " هلال ماه در شب اول محرّم " اين دعا خوانده شود :
ا َللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ خير هذا الشَّهرِ ونُورَهُ و نَضْرَهُ وَ بَرْكَتَهُ وَ طَهُورَهُ وَ رِزْقَهُ
واَسْئَلُكَ خَيْرِ ما فِيهِ وَ خَيْرَ ما بَعْدَهُوَاَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ ما فيهِ وَشَرِّ ما بَعْدَهُ:
خدايا به درستى كه من درخواست مى كنم از تو خير اين ماه و نور و بركت و پاكى و رزق اين ماه را
و درخواست و خواهش مى كنم از تو خير آنچه را كه در اين ماه است و خير آنچه را در بعد آن است و پناه مى برم به تو از شرّ آنچه
در اين ماه و شرّ آنچه در بعد از اين ماه است
.....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
سپیده دم عاشورا
سپیده دم امام با اصحابش نماز صبح را خوانده و دست مبارکش را به سوی آسمان برداشته و گفتند:
«الهم انت ثقتی فی کل حرب ... ؛ خداوندا تو پناه منی در مشکلها و امید منی در سختیها، و ملجأ و یاورم هستی در آنچه که بر من نازل میشود، پروردگارا از زخمهای رنج آوری که قلب را شکسته و چاره را گسسته و دوست رابه ناروائی داشته و نیش دشمن را به همراه, به تو شکایت میکنم, که در امید به تو بینیازی از دل دادن به دیگری است, پس بگشای دربهای بسته را و بنمای روزنههای امید را که تو راست تمام نعمتها و از آن توست همهی خوبیها و تویی تنها مقصود آرزوها. سپس امام به پا خاست و خطبهای ....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
مؤلّف گويد:اين دعا همان دعاى رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در روز بدر و احزاب،و دعاى حضرت سيد الشهدا عليه السّلام در روز عاشورا است،و جز اين دعا دو دعاى ديگر از حضرت روايت شده كهدر روز عاشورا خواندند،يكى دعايى است كه به حضرت سجاد عليه السّلام تعليم فرمودند،زمانى كه ايشان را به سينه خود چسباند در حالىكه از بدن مباركشان خون مىجوشيد،و اين دعا را براى حاجت و نياز مهم و اندوه و بلاى سخت و امر بزرگ دشوار مىخوانند،و آن دعا اين است:
بِحَقِّ يسَّ وَالْقُرْآنِ الْحَكيمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ يا مَنْ يَقْدِرُ عَلى حَوآئِجِ السّآئِلينَ يا مَنْ يَعْلَمُ ما فِىالضَّميرِ يا مُنَفِّساً عَنِ الْمَكْرُوبينَ يا غْمُومينَ يا راحِمَ الشَّيْخِ ....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی میدانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند. اهل سنت این روز را گرامی میداند و روزه گرفتن در این روز را مستحب میدانند، در حالی که شیعیان روزه گرفتن در روز عاشورا را مکروه میدانند
در مورد واقعه عاشورای سال ۶۱ اغلب تاریخ نگاران اهل سنت از جمله محمد بن جریر طبری ، بلاذری ، ابن سعد ، ابن قتیبه دینوری ، احمد بن داوود دینوری و ابن اثیر واقعه کربلا را به تفصیل و بر اساس روایت ابومخنف بیان کردهاند.این درحالی است که شیعیان معتقد هستند که بعد از واقعه عاشورا، بنی امیه به جعل منابع اسلامی پرداخت و به بهانه کشتن امام سوم شیعیان این روز را عید اعلام نمود و در این روز روزه میگرفتند.
زرتشتیان نیز در این ماه به عزاداری برای امام سوم شیعیان میپردازند و او را داماد ایرانیان میدانند با توجه به اینکه شهر بانودختر یزدگرد سوم همسر او بودهاست.
ادبیات عاشورایی شامل بخش اندکی از قصیدهٔ سیف فرغانی (قرن ششم و متعلق به سرزمین کنونی فرغانه در ازبکستان ) در مصیبت حسین و یاران او:
ای قوم، در این عزا بگریید برکشتهٔ کربلا بگریید
در ماتم او خمش مباشید یا نوحه کنید، یا بگریید
اشک از پی چیست؟ تا بریزید چشم از پی چیست؟ تا بگریید
همچنین شعر معروف محتشم کاشانی (سدهٔ ۱۰ قمری) در رثای واقعه کربلا که اینگونه آغاز میشود:
باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز این چه رستخیز عظیم است؟ کز زمین بی نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب کآشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست این رستخیز عام، که نامش محرم است
سوگواری در میان غیر مسلمانان
سوگواری عاشورا مختص شیعیان نیست. در ایران ارامنه نیز دستجات عزاداری دارند.در ترینیداد و توباگو و جامائیکا تمامی گروههای قومی و مذهبی در مراسمی که به زبان محلی «هوسِی» خوانده میشود شرکت میکنند و به سوگواری میپردازند.
در کتاب تحفة النظار و غرائب الامصار یا همان سفرنامهٔ ابن بطوطه جلد اول، وی از زمان اقامتش در شهر شوشتر نقل میکند که وقتی پسر حاکم شوشتر در گذشت، مردم به مسجد آمدند، در حالی که لباسهای مندرس پوشیده بودند و در دو دسته روبروی هم قرار گرفته و در حالی که بر سینه میزدند این شعر را تکرار میکردند"خوندگار ما، خوندگار ما" و حاکم شوشتر (صاحب عزا) نیز در بالای مسجدنشسته بودهاست. (توضیح این که خوندگار به معنی بزرگ و حاکم است)
از این گزارش تاریخی میتوان فهمید که ایرانیان در گذشته و حتی قبل از رواج تشیع نیز سینه زنی داشتهاند واین کار را برای بزرگانشان انجام میدادهاند و طبعاً پس از تشیع نیز این رسم را در مورد عزاداری عاشورا استفاده کردهاند. این نکته واضح تر میشود وقتی میبینیم که عزاداری به صورت سینه زنی بیشتر در مناطقی رواج دارد که فرهنگ ایرانی در آن نفوذ داشتهاست. جالب آنکه بسیاری از نوحههای زبان عربی برای سینه زنی مناسب نیست و دستههای عزادار عرب با تکان دادن دست آن نوحهها را میخوانند.
دهمین روز از ماه محرم در گاهشماری هجری قمری ، روز مقدس مسلمانان است.
شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که در این روز حسین بن علی - امام سوم شیعیان - و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر سعد کشته شدند. شیعیان در این روز سوگواری میکنند. اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی میدانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند و این روز راگرامی و روزه گرفتن در این روز را مستحب میدانند.
کلمه عاشورا به معنای «دهم» است. در تقویم رسمی ایران ، افغانستان ، عراق ، پاکستان و هند این روز تعطیل میباشد.
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
وهابیون سال جاری(91) نیز در روز عاشورا به شیعیان اندونزی حمله کردند و اینک 60 خانواده شیعه بدون آب و غذا در محاصره دولت محلی قرار دارند و به آنها گفته شده باید از تشیع برگردند.
به نقل از خبرگزاری عراقی ابا، زندگی 60خانواده شیعه در سامبانگ اندونزی در شرق «جاوه شرقی» در خطر است.
بنابر این گزارش، مردم از دست تندروهای وهابی که به خانه آنها حمله کردهاند به استادیوم ورزشی سامبانگپناه بردهاند اما دولت محلی در این منطقه از رسیدن آب و غذا به آنها ممانعت به عمل میآورد.
البته مسئولان دولت محلی مدعیاند که آب و غذا را به این دلیل که اعتقادات متفاوتی دارند از آنها منع نکردهاند بلکه از آنها خواستهاند تا استادیوم ورزشی را ترک کرده و به روستای جدیدی بروند که البته شیعیان این امر را رد کرد کردهاند.
* 2 کشته و 10 زخمی در حمله روز عاشورا
شیعیان نگران هستند که آنها همانگونهکه دیگران نیز در روستایشان «کارانگ گیام» کشته شدند، به قتل برسند چراکه پس از حمله وحشیانه وهابیها به این روستا و به آتش کشیدن خانههایشان 2 شیعه کشته شد و 10 نفر زخمی شدند.
اوضاع برای این 60 خانوار شیعی پس از حمله وهابیها که خواستار ترک روستا شده بودند به خطر افتاد و دولت محلی تا روز پنجشنبه گذشته 29 نوامبر از ورود هرگونه مواد غذایی از قبیل خوراکی و آشامیدنی و شیر کودکان ممانعت میکرد و این خطر هنگامی بیشتر شد که برخی کمکهای سازمانهای کمکرسان به آنها رسید.
* حمایت سفارت عربستان از وهابیون و حمله به شیعیان
گزارشها از اندونزی حاکی از آن است که سفارت عربستان سعودی مسئول حمایت مالی از تشدید اختلافات مذهبی در جزیره جاوه و برخی شهرهای اندونزی ازجمله جاکارتا پایتخت کشور است و این در حالی است که دستگاههای حکومتی در برابر آنچه سفارت عربستان انجام میدهند سکوت اختیار کردهاند....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ عَبْدَيْكَ وَ وَلِيَّيْكَ وَ ابْنَيْ رَسُولِكَ وَ سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلادِ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ وَ وَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُعَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ مَظْلُوما وَ مَضَيْتَ شَهِيداوَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ بَلِّغْ رُوحَهُوَ جَسَدَهُ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ قَتِيلِ الْكَفَرَةِ وَ طَرِيحِ الْفَجَرَةِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ مُوقِنا أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَابْنُ أَمِينِهِ قُتِلْتَ مَظْلُوما وَ مَضَيْتَ شَهِيدا وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى الطَّالِبُ بِثَارِكَ وَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ التَّأْيِيدِ فِي هَلاكِ عَدُوِّكَ وَ إِظْهَارِ دَعْوَتِكَ وَ أَشَهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً خَذَلَتْكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَلَبَّتْ عَلَيْكَ وَ أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِمَّنْ أَكْذَبَكَوَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّكَ وَ اسْتَحَلَّ دَمَكَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَكَوَ لَعَنَ اللَّهُ خَاذِلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَمِعَ وَاعِيَتَكَ فَلَمْ يُجِبْكَ وَ لَمْ يَنْصُرْكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَبَى نِسَاءَكَ أَنَا إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ مِمَّنْ وَالاهُمْ وَ مَالَأَهُمْ وَ أَعَانَهُمْ عَلَيْهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَي وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِمَنْزِلَتِكُمْ مُوقِنٌ وَ لَكُمْ تَابِعٌ بِذَاتِ نَفْسِي وَ شَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ مُنْقَلَبِي فِي دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي.
یکی از مردان بسیار خوب و نیکی که ما در عمر خودمان دیدیم، از همین تیپ مردانی که واقعا مخلص و اهل الله بود، آقای حاج آقارحیم ارباب بود در اصفهان. مرد بسیار بسیار پاکی بود. ایشان مصداق « المؤمن غر کریم » (مومن با اصالت و بخشنده است) بود یعنی اینقدرمرد بزرگوار و شریف و پاک نفسی بود که (نمی توانست افراد بی صفا را باور کند) بعضی اشخاص آنقدر صفا دارند که نمی توانند افراد بی صفا را باور کنند و احیانا ممکن است در یک جریانی از این افراد بی صفا فریب بخورند یعنی آنها، اینها را به یک شکلخاصی فریب بدهند. ولی در اینکه خود این مرد یک صداقت و یک حقیقت فوق العاده ای داشت، من هیچ شک و شبهه ای ندارم. من سال 20 و 21 تابستانها را به اصفهان رفتم و ...
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از مهر،ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) یکی از توفیقات بزرگی بود که بعد از چهارده قرن افتخار ساخت آن نصیب مردمان شهر کریمه اهل بیت(ع) و ایران اسلامی شد تا شیعه بار دیگر اوج دلدادگی و سرسپردگی خود را به آستان مقدس و کبریایی سیدالشهدا(ع) نشان دهد.
پروژه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) از سال 84 توسط تعدادی از ارادتمندان اباعبدالله الحسین(ع) در قم دنبال شد تا در رقابت با سازندگان ضریح فعلی که بُهرههای هندی و از شیعیان واقفیاند، این توفیق و افتخار با حمایتها و رهنمودهای مقام معظم رهبری، آیت الله سیستانی و سایر مراجع معظم تقلید نصیب شیعیان اثنی عشری شود.
تلاش های خستگی ناپذیر هنرمندان و استادکاران ایرانی که با جوهره عشق به امام حسین(ع) عجین شده، شش سالی به طول کشید تا ششمین ضریح آن حضرت به اتمام رسد و عاشقان، عکس ضریحی را در چشمانشان قاب بگیرند که اوج هنر اسلامی را به رخ دنیا میکشد....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
یکی دیگر از ابزارها که به یک معنا همان ابزار حس است و به یک معنای دیگر باید حسابش را جدا کرد عمل است. تا وقتی که ما سر و کارمان فقط با حس محض باشد و پای عمل در کار نباشد اسمش «استقراء» است (از نظر منطقی استقراء می گویند)، وقتی پای عمل نیز در میان بیاید که پای عقل هم بیشتر در کار می آید اسمش آزمونیا تجربه و یا آزمایش است.
یکی از اشتباهات بسیار بزرگ که در میان فیلسوفان اروپائی وجود دارد، تفکیک نکردن میان استقراء و تجربه است، در صورتی که فیلسوفان ما این دو را از یکدیگر تفکیک می کنند و بایدهم تفکیک شود.....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی استو خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها.
این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است.
اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل بهمقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظراست، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولاتبرای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست.
یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
ابزار شناخت چیست؟ یکی از وسائل و ابزارهای شناخت برای انسان " حواس " است. انسان دارای حاسه های متعدد است: حس باصره، حس سامعه، حس ذائقه،... اگر فرض کنیم انسان فاقد همه حواس باشد فاقد همه شناختها خواهد بود. جمله ای است که از قدیم الایام معروف است و شاید از ارسطو باشد: " من فقد حسا فقد علما " هر کس که فاقد یک نوع حس باشد، فاقد یک نوع شناخت است. اگر انسان کور مادرزاد به دنیا بیاید، امکان ندارد که از یکی از رنگها، شکلها یا فاصله ها تصوری داشته باشد. با هر لفظی یا لغتی بخواهید برای یک کور مادرزاد یک رنگ را تعریف کنید و آن را به او بشناسانید،یا بخواهید رنگ چیزی را برای او بیان کنید، برای شما امکان ندارد.
مثل معروفی است که یک کور مادرزاد به عمرش شیر برنج نخورده بود و...
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
شناخت یعنی آگاهی و آگاهی احتیاج به تعریف ندارد ولی ابزار شناخت چیست؟ برای شناخت ابزار متعددی متصور می باشد. یكی از وسائل و ابزارهای شناخت برای انسان "حواس " است. انسان دارای حاسه های متعدد است: حس باصره، حس سامعه، حس ذائقه ،... اگر فرض كنیم انسان فاقد همه حواس باشد فاقد همهشناختها خواهد بود. جمله ای است كه از قدیم الایام معروف است و شاید از ارسطوباشد: « من فقد حسا فقد علما ؛ هر كسكه فاقد یك نوع حس باشد، فاقد یك نوع شناخت است».
علاوه بر حواس، انسان نیاز به یك امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، كار عقل است. برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط كافی نیست. یك نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فكر، قوه تفكر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای كه تجرید می كند، آن قوه ای كه تعمیم می دهد، آن قوه ای كه تجزیه و تركیب می كند، آن قوه ای كه حتی كلیات را تجزیه و تركیب می كند، مابه آن، قوه عاقله می گوئیم. بنابراین حس یكی از ابزارهاست، آن قوه دیگری كه اسمش عقل، اندیشه، فكر، فاكره یاهر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم.
قرآن در یکی از آیاتش در سوره مبارکهنحل به صراحت مطلبی را بیان می کند که نظرش در مورد ابزار شناخت معلوم می شود. در سوره مبارکه نحل می فرماید: « و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئا ؛ اوست خدایی که شما را از شکمهای مادرانتان بیرون آورد در حالی که شما هیچ چیز نمی دانستید» (نحل/78)، یعنی از نظر شناخت هیچ چیز را نمی شناختید، بی شناخت بودید. « و جعل لکم السمع و الابصار ؛ و برای شما گوش و چشمها ودیدها قرار داد». می دانید که در میان حواس انسان، آن حواسی که بیش از همه در شناسائی تأثیر دارد، چشم و گوش است. لامسه و ذائقه و شامه هرکدام می شناسد ولی چند قلم کوچک را. به شما چشم و گوش داد، حواس داد، یعنی ابزار دانستن داد. نمی دانستید، نمیشناختید، این ابزار را داد که بشناسید. « و الافئده لعلکم تشکرون ؛ و دل ها قرار داد تا شکر گزارید».
آیا قرآن فقط به حواس قناعت کرد؟ نه، پشت سرش آن چیزی (را ذکر می کند) که در اصطلاح قرآن به آن " لب "و یا " حجر " گفته می شود آن چیزی که مرکز تفکر است. گاهی می گوید افرادی دل ندارند و خدا برای شما دلها قرار داد. بعد از چشم و گوش، دل را ذکر می کند، یعنی همان قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، تعمیم می دهد، تجرید می کند، قوه ای که نقش بسیار اساسی در شناخت دارد. برخی مثل افلاطون فقط عقل را ابزار شناخت می دانند و بس. بعضی برای عقل ارزش زیادی قائل نیستند، ابزار شناخت را فقط حواس، و نقش عقل را بسیار ضعیف می دانند، می گویند هر چه نقش هست مربوط به حس است، مثل فیلسوفان حسی اروپائی كه چنین نظریهای دارند. هیوم در رأس آنها قرار دارد. جان لاك انگلیسی از رؤسای حسیون است. هابز نیز از حسیون است. یكی دیگراز ابزارها - كه به یك معنا همان ابزار حس است و به یك معنای دیگر باید حسابش را جدا کرد، عمل است. تا وقتی که ما سر و کارمان فقط با حس محض باشد و پای عمل در کار نباشد اسمش استقراء است، وقتی پای عمل نیز در میان بیاید که پای عقل هم بیشتردر کار می آید اسمش آزمون یا تجربه ویا آزمایش است.
یكی دیگر از آن ابزارها ابزار دل است (تعبیر بهتر این است كه دل منبعی برای شناخت است و تزكیه نفس ابزار این منبع، چنان كه طبیعت منبعی برای شناخت است و حواس ابزار آن، و نیز عقل منبعی برای شناخت است و استدلال و برهان ابزار آن)، دل به اصطلاح عرفانی نه اصطلاح قرآنی. قرآن هم گاهی به این معنا اطلاق می كند، ولی این اصطلاح خاص، اصطلاح عرفا است. عده ای از علمای جدید مانند پاسكال ریاضیدانان معروف، ویلیام جیمز روانشناس و فیلسوف معروف آمریكائی، الكسیس كارل و برگسون دل را ابزار شناخت می دانند. برگسون بیش از همه اینها معتقداست كه انسان فقط یك ابزار شناخت دارد و آن دل است، برای حواس و برای عقل نقشی قائل نیست.
دكارت مثل افلاطون عقل را ابزار شناخت می داند، حس را ابزار شناخت نمی داند، می گوید حس به درد عمل می خورد، به درد زندگی می خورد، مثل اتومبیل استبرای انسان، به درد كار می خورد ولی باحس هیچ چیز را نمی شود شناخت. شناخت فقط و فقط با عقل است. قرآن نیز علم و تزکیه نفس (دل) را هم به رسمیت می شناسد اما هرگز مثل یكصوفی، مثل یك عارف (البته همه عرفا این طور نیستند، بعضی از آنها خیلی اهل فكر و علم هستند)، مثل بعضی از آنها كه در دنیای هند وجود داشته اند نمیگوید دنبال علم نرو، برو دنبال تزكیه نفس. قرآن می گوید دنبال علم برو، دنبال عمل هم برو، دنبال علم برو، دنبال تقوی هم برو، این دو را از یكدیگر تفكیك نكن.
ماههای قمری عبارتاند از: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول،جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه. از این دوازده ماه، چهار ماه رجب، محرم، ذیقعده و ذیحجه ماههای حرام شناخته میشوند که هرگونه جنگ و نبرد در آنها حرام شمرده شده است.
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
مُحَرّم یا محرمالحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماههای حرام است. بههمانگونه که پیش از ظهور اسلام، در دوران جاهلیت ، جنگ و خونریزی در این ماهها ممنوع بود،حضرت محمد (ص) نیز همان را تأیید کرد.محرم نخستین ماه ازماههای دوازده گانه قمری و یکی از ماههای حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...