اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی میدانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند. اهل سنت این روز را گرامی میداند و روزه گرفتن در این روز را مستحب میدانند، در حالی که شیعیان روزه گرفتن در روز عاشورا را مکروه میدانند
در مورد واقعه عاشورای سال ۶۱ اغلب تاریخ نگاران اهل سنت از جمله محمد بن جریر طبری ، بلاذری ، ابن سعد ، ابن قتیبه دینوری ، احمد بن داوود دینوری و ابن اثیر واقعه کربلا را به تفصیل و بر اساس روایت ابومخنف بیان کردهاند.این درحالی است که شیعیان معتقد هستند که بعد از واقعه عاشورا، بنی امیه به جعل منابع اسلامی پرداخت و به بهانه کشتن امام سوم شیعیان این روز را عید اعلام نمود و در این روز روزه میگرفتند.
زرتشتیان نیز در این ماه به عزاداری برای امام سوم شیعیان میپردازند و او را داماد ایرانیان میدانند با توجه به اینکه شهر بانودختر یزدگرد سوم همسر او بودهاست.
ادبیات عاشورایی شامل بخش اندکی از قصیدهٔ سیف فرغانی (قرن ششم و متعلق به سرزمین کنونی فرغانه در ازبکستان ) در مصیبت حسین و یاران او:
ای قوم، در این عزا بگریید برکشتهٔ کربلا بگریید
در ماتم او خمش مباشید یا نوحه کنید، یا بگریید
اشک از پی چیست؟ تا بریزید چشم از پی چیست؟ تا بگریید
همچنین شعر معروف محتشم کاشانی (سدهٔ ۱۰ قمری) در رثای واقعه کربلا که اینگونه آغاز میشود:
باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز این چه رستخیز عظیم است؟ کز زمین بی نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب کآشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست این رستخیز عام، که نامش محرم است
سوگواری در میان غیر مسلمانان
سوگواری عاشورا مختص شیعیان نیست. در ایران ارامنه نیز دستجات عزاداری دارند.در ترینیداد و توباگو و جامائیکا تمامی گروههای قومی و مذهبی در مراسمی که به زبان محلی «هوسِی» خوانده میشود شرکت میکنند و به سوگواری میپردازند.
در کتاب تحفة النظار و غرائب الامصار یا همان سفرنامهٔ ابن بطوطه جلد اول، وی از زمان اقامتش در شهر شوشتر نقل میکند که وقتی پسر حاکم شوشتر در گذشت، مردم به مسجد آمدند، در حالی که لباسهای مندرس پوشیده بودند و در دو دسته روبروی هم قرار گرفته و در حالی که بر سینه میزدند این شعر را تکرار میکردند"خوندگار ما، خوندگار ما" و حاکم شوشتر (صاحب عزا) نیز در بالای مسجدنشسته بودهاست. (توضیح این که خوندگار به معنی بزرگ و حاکم است)
از این گزارش تاریخی میتوان فهمید که ایرانیان در گذشته و حتی قبل از رواج تشیع نیز سینه زنی داشتهاند واین کار را برای بزرگانشان انجام میدادهاند و طبعاً پس از تشیع نیز این رسم را در مورد عزاداری عاشورا استفاده کردهاند. این نکته واضح تر میشود وقتی میبینیم که عزاداری به صورت سینه زنی بیشتر در مناطقی رواج دارد که فرهنگ ایرانی در آن نفوذ داشتهاست. جالب آنکه بسیاری از نوحههای زبان عربی برای سینه زنی مناسب نیست و دستههای عزادار عرب با تکان دادن دست آن نوحهها را میخوانند.
دهمین روز از ماه محرم در گاهشماری هجری قمری ، روز مقدس مسلمانان است.
شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که در این روز حسین بن علی - امام سوم شیعیان - و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر سعد کشته شدند. شیعیان در این روز سوگواری میکنند. اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی میدانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند و این روز راگرامی و روزه گرفتن در این روز را مستحب میدانند.
کلمه عاشورا به معنای «دهم» است. در تقویم رسمی ایران ، افغانستان ، عراق ، پاکستان و هند این روز تعطیل میباشد.
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
وهابیون سال جاری(91) نیز در روز عاشورا به شیعیان اندونزی حمله کردند و اینک 60 خانواده شیعه بدون آب و غذا در محاصره دولت محلی قرار دارند و به آنها گفته شده باید از تشیع برگردند.
به نقل از خبرگزاری عراقی ابا، زندگی 60خانواده شیعه در سامبانگ اندونزی در شرق «جاوه شرقی» در خطر است.
بنابر این گزارش، مردم از دست تندروهای وهابی که به خانه آنها حمله کردهاند به استادیوم ورزشی سامبانگپناه بردهاند اما دولت محلی در این منطقه از رسیدن آب و غذا به آنها ممانعت به عمل میآورد.
البته مسئولان دولت محلی مدعیاند که آب و غذا را به این دلیل که اعتقادات متفاوتی دارند از آنها منع نکردهاند بلکه از آنها خواستهاند تا استادیوم ورزشی را ترک کرده و به روستای جدیدی بروند که البته شیعیان این امر را رد کرد کردهاند.
* 2 کشته و 10 زخمی در حمله روز عاشورا
شیعیان نگران هستند که آنها همانگونهکه دیگران نیز در روستایشان «کارانگ گیام» کشته شدند، به قتل برسند چراکه پس از حمله وحشیانه وهابیها به این روستا و به آتش کشیدن خانههایشان 2 شیعه کشته شد و 10 نفر زخمی شدند.
اوضاع برای این 60 خانوار شیعی پس از حمله وهابیها که خواستار ترک روستا شده بودند به خطر افتاد و دولت محلی تا روز پنجشنبه گذشته 29 نوامبر از ورود هرگونه مواد غذایی از قبیل خوراکی و آشامیدنی و شیر کودکان ممانعت میکرد و این خطر هنگامی بیشتر شد که برخی کمکهای سازمانهای کمکرسان به آنها رسید.
* حمایت سفارت عربستان از وهابیون و حمله به شیعیان
گزارشها از اندونزی حاکی از آن است که سفارت عربستان سعودی مسئول حمایت مالی از تشدید اختلافات مذهبی در جزیره جاوه و برخی شهرهای اندونزی ازجمله جاکارتا پایتخت کشور است و این در حالی است که دستگاههای حکومتی در برابر آنچه سفارت عربستان انجام میدهند سکوت اختیار کردهاند....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ عَبْدَيْكَ وَ وَلِيَّيْكَ وَ ابْنَيْ رَسُولِكَ وَ سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلادِ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ وَ وَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُعَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ مَظْلُوما وَ مَضَيْتَ شَهِيداوَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ بَلِّغْ رُوحَهُوَ جَسَدَهُ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ قَتِيلِ الْكَفَرَةِ وَ طَرِيحِ الْفَجَرَةِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ مُوقِنا أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَابْنُ أَمِينِهِ قُتِلْتَ مَظْلُوما وَ مَضَيْتَ شَهِيدا وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى الطَّالِبُ بِثَارِكَ وَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ التَّأْيِيدِ فِي هَلاكِ عَدُوِّكَ وَ إِظْهَارِ دَعْوَتِكَ وَ أَشَهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً خَذَلَتْكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَلَبَّتْ عَلَيْكَ وَ أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِمَّنْ أَكْذَبَكَوَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّكَ وَ اسْتَحَلَّ دَمَكَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَكَوَ لَعَنَ اللَّهُ خَاذِلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَمِعَ وَاعِيَتَكَ فَلَمْ يُجِبْكَ وَ لَمْ يَنْصُرْكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَبَى نِسَاءَكَ أَنَا إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ مِمَّنْ وَالاهُمْ وَ مَالَأَهُمْ وَ أَعَانَهُمْ عَلَيْهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَي وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِمَنْزِلَتِكُمْ مُوقِنٌ وَ لَكُمْ تَابِعٌ بِذَاتِ نَفْسِي وَ شَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ مُنْقَلَبِي فِي دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي.
یکی از مردان بسیار خوب و نیکی که ما در عمر خودمان دیدیم، از همین تیپ مردانی که واقعا مخلص و اهل الله بود، آقای حاج آقارحیم ارباب بود در اصفهان. مرد بسیار بسیار پاکی بود. ایشان مصداق « المؤمن غر کریم » (مومن با اصالت و بخشنده است) بود یعنی اینقدرمرد بزرگوار و شریف و پاک نفسی بود که (نمی توانست افراد بی صفا را باور کند) بعضی اشخاص آنقدر صفا دارند که نمی توانند افراد بی صفا را باور کنند و احیانا ممکن است در یک جریانی از این افراد بی صفا فریب بخورند یعنی آنها، اینها را به یک شکلخاصی فریب بدهند. ولی در اینکه خود این مرد یک صداقت و یک حقیقت فوق العاده ای داشت، من هیچ شک و شبهه ای ندارم. من سال 20 و 21 تابستانها را به اصفهان رفتم و ...
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از مهر،ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) یکی از توفیقات بزرگی بود که بعد از چهارده قرن افتخار ساخت آن نصیب مردمان شهر کریمه اهل بیت(ع) و ایران اسلامی شد تا شیعه بار دیگر اوج دلدادگی و سرسپردگی خود را به آستان مقدس و کبریایی سیدالشهدا(ع) نشان دهد.
پروژه ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) از سال 84 توسط تعدادی از ارادتمندان اباعبدالله الحسین(ع) در قم دنبال شد تا در رقابت با سازندگان ضریح فعلی که بُهرههای هندی و از شیعیان واقفیاند، این توفیق و افتخار با حمایتها و رهنمودهای مقام معظم رهبری، آیت الله سیستانی و سایر مراجع معظم تقلید نصیب شیعیان اثنی عشری شود.
تلاش های خستگی ناپذیر هنرمندان و استادکاران ایرانی که با جوهره عشق به امام حسین(ع) عجین شده، شش سالی به طول کشید تا ششمین ضریح آن حضرت به اتمام رسد و عاشقان، عکس ضریحی را در چشمانشان قاب بگیرند که اوج هنر اسلامی را به رخ دنیا میکشد....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
یکی دیگر از ابزارها که به یک معنا همان ابزار حس است و به یک معنای دیگر باید حسابش را جدا کرد عمل است. تا وقتی که ما سر و کارمان فقط با حس محض باشد و پای عمل در کار نباشد اسمش «استقراء» است (از نظر منطقی استقراء می گویند)، وقتی پای عمل نیز در میان بیاید که پای عقل هم بیشتر در کار می آید اسمش آزمونیا تجربه و یا آزمایش است.
یکی از اشتباهات بسیار بزرگ که در میان فیلسوفان اروپائی وجود دارد، تفکیک نکردن میان استقراء و تجربه است، در صورتی که فیلسوفان ما این دو را از یکدیگر تفکیک می کنند و بایدهم تفکیک شود.....
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...